Szukaj:

Wilanowskie putta i sfinksy jadą pod namiot

Powodem tego zabiegu jest chęć ochronienia oryginalnych rzeźb przed szkodliwym działaniem opadów atmosferycznych: już dziś, po dwustu latach ekspozycji zewnętrznej, materiał kamienny jest w wielu miejscach osłabiony bądź uszkodzony. Mimo częstych konserwacji trudno było zatrzymać proces destrukcji zabytkowej tkanki, dlatego zdecydowano o wykonanie kopii o wysokich walorach artystycznych, w surowcu maksymalnie zbliżonym do oryginalnego, przy użyciu technik, które nie odbiegałyby od pierwowzorów.

Rzeźby przedstawiają personifikacje Pór Roku i cztery Etapy Miłości oraz dwie pary sfinksów z puttami i cztery pojedyncze putta z koszami kwiatów i wazonami. Są one uważane za dzieła jednego z najważniejszych przedstawicieli warszawskiego rokoka – Johanna Chrisostoma Redlera Powstały na zlecenie Augusta i Marii Zofii Czartoryskich prawdopodobnie około 1745 roku. Wszystkie zostały wykonane w piaskowcu kunowskim

12 sierpnia 2014 roku zdemontowano alegoryczne grupy figuralne z parami puttów z balustrad nad murem oporowym. Niebawem zostaną wykonane gipsowe modele i rozpoczną się prace rzeźbiarskie. Przy budynkach szklarni zainstalowano już namiot, który posłuży jako warsztat kamieniarski, gdzie dyplomowani konserwatorzy i rzeźbiarze będą wykonywać kopie rzeźb Redlera.

Fundacja HereditasFUNDACJA HEREDITAS
ul. Marszałkowska 58 lok. 24
00-545 Warszawa
tel. 022 891 01 62 / fax 022 891 01 62
www.fundacja-hereditas.pl

Minister Kultury i Dziedzictwa

Portal zabytek.co powstał w ramach projektu "Studeo et Conservo VI (2013)",
dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 zamknij